Digitalizācijas tendences / apdrošināšanas nozare

Arvis Zeile
Arvis Zeile
12 Jūlijs, 2022 | 7 mins

2022. gadā nu jau katra nozare vairāk vai mazāk izmanto digitālus risinājumus savās ikdienas operācijās. Tomēr, joprojām, ir vēl daudz operāciju ko digitalizēt, tādā veidā tās padarot ātrākas, precīzākas un rentablākas.

No strauja digitalizācijas viļņa neizbēgs neviena nozare. Kā piemērs, tieši tādu vilni piedzīvoja banku nozare ap 2013-2014. gadu. Un šobrīd mēs varam baudīt šīs izaugsmes augļus - viegli norēķini ar telefonu, internetbankas bez kurām vairs nevaram iedzomāties ikdienu, zibenīgi pārskaitījumi iemetot web saiti WhatsApp'ā, neskaitāmas biržu un tirdzniecības platformas, kur var nopirkt/pārdot jebko, ja vēlies.

Šoreiz par apdrošināšanas nozari, kur mums @ MAK IT pēdējā laikā ir arvien vairāk partneru un darāmā. Pētot apdrošināšanas kompāniju esošo digitalizācijas stāvokli, nonācām līdz slēdzienam, ka ir daudz ko pilnveidot un ir milzīgs (mēs pārliecinoši izmantojam tieši šo vārdu) potenciāls jaunām iespējām. Ne par velti interneta plašumos jau klaiņo termins “InsurTech”.

Lūdzu ļaujiet dalīties ar mūsu pārdomām par to, kur slēpjas apdrošināšanas nozares digitālais potenciāls:

#1 API ekonomika

“API” cilvēciskā valodā veids, kā savienot programmas, lai dati apmainītos automātiski, bez cilvēka manuāla darba iesaistes. Te kā “kulaks uz acs” iederās pieminēt terminu - “Servisu Orientēta Arhitektūra“ (SOA). Tas ir programmatūras arhitektūras stils, kurš fundamentāli izmanto API prakses.

SOA stils būtiski atšķirās no tā stila, kā programmatūru ražoja 7-15 gadus senāk. Tieši tāpēc senāk veidotas programmas organiski neatbalsta mūsdienās strauju popularitāti ieguvušo API ekonomiku.

API ekonomika apdrošināšanas uzņēmumiem ir (var būt) svarīga, jo:

  • Integrācijas ar partneru sistēmām, lai nodrošinātu tiešsaistes datu apmaiņu un klientam nodrošinātu momentālu pakalpojuma saņemšanu. Piemēram, brokeru sistēmas, biržu sistēmas, preču dīleru sistēmas.
  • Integrācijas ar tiešsaistes produktiem. Piemēram e-komercijas veikaliem - ielieku grozā preci un pie reizes “ieķeksēju”, ka vēlos apdrošināšanu.
  • Jaunas biznesa iespējas izmantojot uzkrātos datus. Protams, atbilstoši visiem GDPR nosacījumiem, joprojām iespējams radīt jaunus produktus, kas balstās uz datiem.
  • Ļaut trešo pušu izstrādātjāiem pašiem lemt (reglamentējot iespējas un atbildības), kā izmantot API, lai radītu jaunus produktus, kuri integrē apdrošināšanas pakalpojumu. Piemēram, ja es veidotu auto īres aplikāciju, tad, iespējams, man šķistu laba doma pielikt ka visiem īres pasūtījumiem automātiski klāt nāk apdrošināšana. Kuru nokārtoju automātiski, izmantojot API.

#2 Vairāk klientu datu

Digitālie kanāli turpina agresīvi izplatīties un klientu datu apjoms pieaug eksponenciāli. Protams, ja jaunos kanālus izmanto. Neskatoties uz visiem ar datu drošību saistītajiem izaicinājumiem, tā tomēr apdrošināšanas uzņēmumiem ir arī iespēja attīstīt jaunus produktus.

No vienas puses, apdrošinātājiem ir jāatrod veidi, kā efektīvi pārvaldīt un uzglabāt šo arvien pieaugošo datu apjomu. No otras puses, apdrošinātāji, kas spēj efektīvi izmantot šos datus, varēs iegūt konkurences priekšrocības.

#3 Klientu fokusēta pieredze

Apdrošināšanas nozares stūrakmens ir uz klientiem orientēta uzņēmējdarbība un digitālo produktu attīstība (soc. tīkli, ikdienas programmas internetā, portāli, utt.) klientiem dod lielāku ietekmi kā jebkad agrāk. Tagad klienti var iepirkties par labākām cenām, salīdzināt dažādus produktus un ar dažiem klikšķiem atrast savām vajadzībām vispiemērotāko apdrošinātāju.

Apdrošināšanas uzņēmumiem uz to ir jāreaģē, arvien vairāk koncentrējoties uz teicamas klientu pieredzes nodrošināšanu (UX/UI). Tas ietver personalizētu produktu un pakalpojumu piedāvāšanu, kā arī to, lai klientiem būtu vieglāk veikt darījumus, izmantojot digitālos kanālus.

#4 “Maksā par to ko izmanto” (Pay As You Go) biznesa modelis

Nu jau neatņemams biznesa modelis citās nozarēs, piemēram programmatūras tehniskās infrastruktūras nomā. Un jau ieviests arī apdrošināšanas sektorā, taču pavisam nesen un ne visās kompānijās.

Šis apdrošināšanas veids nozīmē, ka klients maksā summu, pamatojoties uz to pakalpojuma faktisko lietojumu, nevis aptuveno izmantošanu. Piemēram šobrīd populārs piedāvājums ir braucējiem - apdrošināšanas summa tiek aprēķināta pēc nobraukto kilometru skaita.

Šāda biznesa modeļa ieviešana nenovēršami pieprasa pilnveidot eksistējošās programmas un visdrīzāk klāt pievienot jaunas, piemēram mobilo lietotni, kurā vari pakalpojumu “ieslēgt” un “izslēgt” - tagad braucu un man lūdzu vajag apdrošināšanu; šodien nebraukšu, paldies apdrošināšanu nevajag.

#5 Telemetrija

Šī varētu būt nozares nākošā LIELĀ lieta. Telefoni, pulksteņi, sensori, lasītāji, mērītāji… Potenciāli milzīgs apjoms ar datiem, ko līdz šim apdrošināšanas kompānijas nelūdza saviem klientiem un neuzkrāja. Taču piekļuve šiem datiem varētu sniegt jaunas biznesa iespējas, vienlaicīgi uzlabojot klientu pieredzi un pakalpojumu pieejamību.

Piemēram, precīzi zinot, kā un kad klients brauc, apdrošinātāji var labāk novērtēt ar to saistīto risku un atbilstoši noteikt savu produktu cenu. Turklāt telemetrijas risinājumus var izmantot arī lai mazinātu krāpniecību. Piemēram, ja tiek konstatēts, ka apdrošināts vadītājs apzināti brauc tādā veidā, kas var izraisīt negadījumu, viņa apdrošināšanas polise var tikt anulēta.

Noslēguma pārdomas

Apdrošināšana tradicionāli ir bijusi konservatīva nozare. Taču spēles noteikumi mainās, jo digitālie risinājumi maina klientu ieradumus. Nozare transformējas no konservatīvas uz arvien vairāk uz inovācijām vērstu digitālu kultūru.

Mūsuprāt, konkurence kļūst un kļūs arvien intensīvāka. Digitālie apdrošinātāji un tehnoloģiju giganti izlutina klientus (pozitīvā ziņā) un tie pieprasa arvien labāku klientu pieredzi. Digitālā transformācija vairs nav izvēle; tā ir nepieciešamība.

❤️